Salam Imtihan (^.^)

29 April 2010

Assalamualaikum~

Sempena minggu peperiksaan ni... aku nak ucapkan selamat menghadapinya dengan baik. MINTA dan YAKIN lah dengan pertolongan dari Allah SWT. Berusahalah kita mencari keredhaanNya semaksima mungkin dalam setiap perkara yang kita buat. Kalau ade sesiapa yang biasa ulangkaji waktu malam buta (awal pagi) tu.... amiklah masa sekejap buat solat sunat tahajud/ taubat/hajat paling kurang dua rakaat. Rezeki waktu-waktu sepertiga malam begitu rugi la kalau tak cuba manfaatkan~ insyaAllah...

WARNING: Pastikan anda mengulangkaji pelajaran anda!

Antara perkara yang boleh kita lakukan ialah:
  • Sentiasa bermunajat kepada Allah. Lakukan solat hajat dan pohon agar Allah campakkan ketenangan dan terangkan hati dalam menghadapi peperiksaan. Minta pada Allah agar apa yang dipelajari keluar dalam peperiksaan.
  • Minta restu kedua ibu bapa. Doa ibu bapa untuk anaknya sangat makbul. Jadi mintalah restu dari keduanya. Mintalah mereka mendoakan kejayaan anda.
  • Banyakkan berzikir dan membaca Al-Quran. Hati yang banyak berzikir akan memperolehi ketenangan. Hati juga lebih terang apabila anda sering membaca al-quran. Allah telah berfirman dalam surah ar-Ra'ad, ayat 36, yang mafhumnya "Sesungguhnya dengan mengingat Allah akan menjadi tenanglah semua hati".
  • Jauhi maksiat. Jauhi diri anda dari perbuatan maksiat dan dosa besar. Mereka yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah. Hidup juga tidak diberkati Allah.
  • Banyakkan berdoa. Pastikan anda berdoa mengikut adab-adab berdoa.
Doa agar dikurniakan kefahaman yang baik dan ingatan yang sempurna sewaktu mengulangkaji pelajaran:


Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin, wa 'ilhaamal malaikatiil  muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin
 
Maksudnya: 
"Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu, juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih".


Doa sebelum masuk kelas/dewan peperiksaan

Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa

Maksudnya:
 Ya Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini."
(Surah Al-Kahfi: 10)


~ SEMOGA DIPERMUDAHKAN DALAM SEGALA URUSAN DUNIA & AKHIRAT ~

Comments

No response to “Salam Imtihan (^.^)”
Post a Comment | Post Comments (Atom)

Post a Comment

Assalamualaikum.. sila komen secara berhemah dan disukai ramai ye.. semua da besar rasenye bole paham.. TQ~